Intro / algemeen
De belangrijkste taken zijn het inpakken, tijdelijk opslaan in een koelcel of direct klaarmaken voor vervoer naar de afnemers van het eindproduct. Overige taken zijn het verzorgen van het interne transport van bijvoorbeeld grondstoffen en halffabrikaten. De aanvoer van bakken en karren wordt meestal uitgevoerd met een hand- of electropalletwagen (EPT) of heftruck.
Links
Risico
Bij deze werkzaamheden zijn er veiligheidsrisico's zoals struikelen, beknellinggevaar en valgevaar. Ook zijn er specifieke risico's bij het werken in koelcellen.
Lichamelijke belasting in de vorm van tillen, duwen en trekken zijn risicofactoren voor de gezondheid van de medewerkers.
Eisen
Eisen bij de opslag van producten in koelcel
- Er wordt gebruik gemaakt van doelmatige hulpmiddelen zoals heftrucks of elektropallettrucks.
- Maatregelen nemen voor de specifieke veiligheidsrisico's bij het werken in koelcel.
Eisen bij het beladen van vrachtwagens
- Er wordt gebruik gemaakt van doelmatige hulpmiddelen zoals heftrucks of hangbanen.
- Een vrachtwagen is bij het laden en lossen goed gestempeld.
- Levellers zijn stroef.
- Op- en afritten, dockboards en laadplatforms zijn afgestemd op de afmetingen en het gewicht van de te verwachten lading.
- Laadplatforms beschikken over minimaal één uitgang.
- Hellingen moeten bij voorkeur niet meer dan 10% bedragen, bij steilere hellingen moet een waarschuwingsbord met een hellingspercentage zijn geplaatst.
- Bij op- en afritten (met uitzondering van dockboards) zijn aan weerszijden voorzieningen aanwezig om te voorkomen dat voertuigen naast het rijoppervlak kunnen raken, zoals muren, leuningen of kantplanken. De hoogte van de kantplanken is minimaal een zesde van de grootste te verwachten wieldiameter maar tenminste 10 cm hoog.
- Op - en afritten met een verstelbare helling (de dockboards) moeten deugdelijk zijn vergrendeld en tegen onverhoeds ontgrendelen zijn beveiligd. Bij de instelling van de helling van de dockboards en bij de vergrendeling of ontgrendeling mag het niet nodig zijn dat personen zich tussen de vrachtwagens en de laadvloer moeten begeven.
- Zorg dat vrachtwagens precies voor het dockboard geplaatst worden. Bijvoorbeeld door:
- te zorgen voor een goede buitenverlichting;
- het aanbrengen van een goed zichtbare belijning, (met verf of met rijen lampjes) of
- ‘wieldwingers’.
- Voorkom oneffenheden in het buitenterrein bij de docks.
- Voorkom beknellings- en valgevaar van medewerkers bij een dockboard:
- zorg dat de oprijdklep (‘dockleveller’) pas omhoog gaat als de deur open is;
- de oprijdklep die de korte afstand overbrugt tussen de laadvloer en de rijvloer van het dockboard moet minimaal 20 cm lang zijn en voldoende breed;
- worden losse rijplaten gebruikt, dan moeten deze tijdens gebruik deugdelijk tegen verschuiven zijn geborgd;
- voorkom dat vrachtwagens vroegtijdig wegrijden tijdens het laden of door één of meer van de volgende maatregelen:
- wielblokken/keggen plaatsen
- Met stevige wielblokken ofwel keggen wordt de vrachtwagen vastgezet.
- Aandachtspunten: blokken houden een vrachtwagen niet altijd tegen en worden soms vergeten of niet opgeruimd.
- dock lock / automatische wielklem
- Een mechanisch systeem dat de trailerwielen blokkeert zodra de vrachtwagen aan het dock staat.
- Aandachtspunten: hoge aanschaf- en onderhoudskosten, niet altijd geschikt voor elk type voertuig, niet altijd stevig genoeg.
- interlock-systeem met dockdeur
- De laadklep of dockdeur kan pas worden geopend als de vrachtwagen geblokkeerd is, en andersom.
- Aandachtspunt: vereist technische aanpassing en investering.
- sleutels inleveren
- De chauffeur levert zijn sleutels in en krijgt deze pas terug als het laden of lossen is afgerond.
- Aandachtspunten: sommige chauffeurs hebben reservesleutels bij zich, systeem werkt niet voor rangeerders, het wekt weerstanden op bij de chauffeurs: angst voor diefstal uit de cabine, ze kunnen geen airco of verwarming aanzetten in de cabine, sommige locaties hebben te weinig wachtruimte voor chauffeurs.
- stoplichten
- Stoplicht staat op rood als het laden/lossen nog gaande is.
- Aandachtspunten: geeft geen fysieke borging, kan genegeerd worden. Plaats zo’n stoplicht niet midden tussen twee dockdeuren om verwarring te voorkomen, zeker bij Engelse chauffeurs.
- rangeerders
- Laat externe chauffeurs hun trailer afkoppelen op het buitenterrein waarna eigen chauffeurs de trailer voor een dockboard zetten.
- Aandachtspunt: ook bij eigen rangeerders kunnen er zaken misgaan.
-
Een combinatie van organisatorische afspraken (zoals sleutelbeheer) en technische maatregelen (zoals dock locks of stoplichten) is aan te raden. Elke maatregel vergt een nog een behoorlijke inspanning om deze in de praktijk werkbaar en effectief te laten zijn.
Eisen bij het werken met een laadlift
- De bedieningsmiddelen zijn zodanig geplaatst dat bediening veilig kan gebeuren en de beweging van het hefvlak goed kan worden waargenomen.
- Ongewild in beweging komen van het hefvlak is uitgesloten.
- Maximaal hefvermogen is aangegeven en wordt niet overschreden.
- Er is veiligheidsmarkering (geel/zwarte schrikstrepen) op bewegende delen.
- Kantelen of bezwijken van de lift door onvoldoende stabiliteit, te zware belading of ondeskundig gebruik is niet mogelijk.
Eisen bij het intern transport van grondstoffen en halffabrikaten
- Medewerkers beschikken over doelmatige (aangedreven). transporthulpmiddelen.
- Egale ondergrond (geen drempels etc.).
- Veilige transportroutes.
Eisen bij het wegen en sorteren
- De beschikbaarheid over doelmatige tilhulpmiddelen zoals een hand(weeg)pallettruck.
- Medewerkers instrueren niet onnodig te ‘gooien’ met lege kratten of pallets, dit om geluidspieken te voorkomen.
- Radiogeluid dient te worden beperkt, zie ook de goede praktijk Beperking radiogeluid.
- Maak ter vermindering van de geluidsblootstelling gebruik van heftrucks met gesloten cabines, eventueel voorzien van begrensd niveau van radio’s.
Wensen
- Ongunstige tilsituaties vermijden bij aan- en afvoer van vleesdelen, let daarbij op de hoogte transportbanen, het tilgewicht en de stapelhoogte op pallets.
- Te zwaar duwen of trekken wordt voorkomen door de inzet van electropalletwagens.
Onderstaande ‘wens’ is bij een dagdosis van 85dB(A) of hoger, een verplicht onderdeel van de afweging welke maatregelen redelijkerwijs genomen moeten worden, om de geluidsbelasting terug te dringen. Bij die afweging wordt de arbeidshygiënische strategie gevolgd.
- Breng aan plafond en wanden van de ruimte een geluidsabsorberend materiaal aan.