De manier waarop de organisatie is ingericht bepaalt in grote mate hoe snel en goed er gewerkt kan worden. Minder efficiënte bedrijfsprocessen leiden vaak tot hollen en stilstaan. De ene afdeling wacht op een andere, de andere moet de fouten van de ene nog oplossen. En dat kan tot ongezonde werkdruk en irritatie leiden. Belangrijk dus om regelmatig na te gaan wat en hoe het handiger kan.
Wie slim organiseert, produceert goede kwaliteit tegen redelijke kosten. En houdt de werkdruk voor medewerkers gezond.
Kijk ook eens bij Planning verbeteren voor andere tips rond slimmer organiseren.
Voorbeeld 1: Kwartaalcontrole verschillen voorraadsysteem
'Eens per kwartaal inventariseren wij in ons magazijn de voorraden. En hoe goed ons digitale voorraadsysteem ook is, we vinden altijd verschillen. De meest opmerkelijke verschillen analyseren we. En daar leren we van om onze processen te verbeteren'.
Voorbeeld 2: Speciale lijn voor kleine hoeveelheden
'Op onze snijlijn hadden we er veel last van dat we zo vaak voor kleine hoeveelheden moesten omschakelen. Was je net lekker bezig, moest je weer op zoek naar andere folie, andere stickers invoegen, etc.. Dat is nu aangepast. Er zijn lijnen voor grote hoeveelheden en bij één lijn worden alle kleine hoeveelheden gedraaid. Bij die lijn staan er twee extra personen in het team en zijn ze er helemaal op ingespeeld. Ze hebben 't allemaal bijgehouden natuurlijk, blijkt dat we met z'n allen nu 10% meer produceren in dezelfde tijd!
Voorbeeld 3: Vaste teams werken beter
'We werken zoveel mogelijk met vaste teams op onze snij-afdeling. Hoe beter mensen elkaar leren kennen en op elkaar ingespeeld raken, hoe beter. Sinds we het ingevoerd hebben, merk je ook meer een gemeenschapsgevoel.